fbpx
Vælg en side

Hvilke udgifter har du IKKE fradrag for i din virksomhed? Det taler vi ofte ikke så meget om, som alt det vi gerne må fradrage, eller alt det, som vi ikke må snyde os selv for.

Her vender vi bøtten og ser på nogle af de ting, som du måske overraskende nok IKKE har fradrag for.

 

Kontanter

Den første ting du skal være opmærksom på er, at du som erhvervsdrivende ikke må betale regninger over 8.000 kr med kontanter. Eller rettere hvis du vil betale en regning på 8.000 kr eller derover med kontanter, så skal du give skattemyndighederne besked.

Grænsen er lavet for at komme hvidvask og sort arbejde til livs.

Det er klart, at butikker som modtager mange kontanter i indbetalinger har svært ved at komme af med kontanterne igen. Du skal have en døgnbox eller lignenede for at kunne indbetale pengene på din bankkonto.

Når det er sagt så må du som erhvervsdrivende heller ikke modtage kontanter fra en og samme kunde på over 19.999. Kommer en kunde med 20.000 kr, skal du afvise ham/hende.

Bøder

I forhold til hvad du må fradrage i din virksomhed, så skal du vide, at bøder er et no go at trække fra.

Det gælder både parkeringsbøder, fartbøder og lignende.

Du har heller ikke fradrag for det selv om fartbøden blev givet på vej til messe, eller parkeringsbøden blev givet i forbindelse med et forretningsmøde.

Det er bare ærgerligt. Her må du betale med egne penge og ikke virksomhedens penge.

 

Aviser

Det er dejligt at læse en avis sammen med morgen kaffen.

Det gælder både i hverdage og i weekenden.

Men netop omkring aviser skal du være opmærksom. For hvis du kun er dig i virkomheden, så sanses aviser som et privat anliggende.

Hvis du har aviser og blade tilgængelige for kunder i foreksempel et venteværelse, ja så har du fradrag for udgiften.

Aviser kan også være et personalegode, såfremt aviser stilles til rådighed for personalet.

Men er du bare dig selv i virksomheden, ja så er det en privat udgift.

Gebyrer

Det sker at man kommer til at betale en regning for sent. Nogle gange alt for sent, og det først efter man har fået (adskillelige) rykkere.

Når der kommer rykkergebyrer fra kreditorer, ja så anses det faktisk ikke som en driftsmæssig omkostning.

Hvorfor spørger du måske – fordi det er jo relateret til driften af virksomheden.

Jo men ser du, der faktisk faldet dom i en sag for en virksomhed ikke fikmedhold og fradrag for rykkergebyrerne i sin virksomhed. Skat anser det ikke som en væsentlig del af at vedligeholde og sikre virksomhedens indtjening.

Hvis du har disse udgifter (og det kan ske for selv den bedste og mest trofaste betaler), så skal du bogføre udgiften på en særskilt konto i rengskabet, således den bliver modregnet ved årets slut, og når der laves årsregnskab.

 

Tøj og briller

Noget andet du også skal være opmærksom på, er at der er forskellige regler, når det kommer til tøj.

Almindeligt tøj uden logo  er der ikke fradrag for – heller ikke selv om tøjet skal bruges erhvervsmæssigt for eksempel til en messe.

For at få fradrag for tøj skal der nemlig være påtrykt et tydeligt logo.

Af tøj, hvor du kan få fradrag er sådan noget som sikkerheds tøj, eksempelvis kitler, refleksveste og lignende.

Her er der tale om tøj, der anses for værende af erhvervsmæssig karakter.

Det samme gør sig gældende for  briller.

Sikkerhedsbrille og skærmbriller er godkendte erhvevsmæssige udgifter.

Derimod er almindelige brille mod nærsyn, langsyn og bygningsfejl ikke noget, du kan få fradrag for. Det samme gælder i øvrigt læsebriller.

 

Mad og drikke

Mad og drikke i en enkeltmandsviskomhed uden ansatte  – her er der ikke mange chancher for at få fradrag for udgiften.

Der er altså ikke mulighed for at få fradrag for kaffen på kontoret, ej heller for  sandwichen i bilen på vej til mødet eller pizzaen, når arbejdsdagen er blevet lidt længere end vanligt – jeg er ked af at skuffe dig,

Skat betragter fortæring, som et privat anliggende, når der er tale om en enkeltmandsvirksomhed uden ansatte.

 

Private udgifter

Sidst men ikke mindst, er det værd lige at minde om, at udgifter som er private ikke fra fradrages i virksomheden.

Der er ingen der har sagt at det med regnskab er let, men man kommer langt med sund fornuft – som i så mange andre af livets forhold.