fbpx
Vælg en side

Pr. 1/5 2022 er der kommet nye satser for kørselsgodtgørelse som følge af de stigende energipriser. Den nye sats er 3,70 kr pr. kørt km i erhvervsøjemed. Satsen er forhøjet fra kr. 3,51 kr. Det betyder, at det kørsel du har haft i årets første 4 måneder skal afregnes til den gamle sats, mens kørsel fra og med maj, skal afregnes med de 3,70kr pr kørt km.

Kørselsgodtgørelsen er den udgift, du kan trække fra i dit regnskab, som en hvilken som helst anden udgift. Jeg har af og til fået spørgsmålet om, hvor hos Skat, man skal indtaste dette, så man får sit fradrag. Det er ikke sådan det fungerer.

Du bogfører det på en konto for kørselsopgørelse – de fleste regnskabsprogrammer har en sådan konto som standard. Modposten er mellemregningen, med mindre du udbetaler det til dig selv med det samme, i dette tilfælde er det banken, der er modposten.

Det var lidt om det praktiske i forhold til kørselsgodtgørelsen.

Men hvordan håndterer du kørsel overfor dine kunder?

Betaler dine kunder dig for kørsel, hvis de beder dig om at møde op på deres adresse, eller til et møde ude i byen?

Hvis ja, så fint, men hvilken sats bruger du?

Hvis nej, så læs med nedenfor 👇

Den skattefrie sats er som sagt, den udgift du kan trække fra i dit regnskab. Satsen har i udgangspunktet ikke noget at gøre med, hvad du kan opkræve hos din kunde. Vidste du det?

Bare rolig, du er ikke den eneste, der har overset den detalje.

Det betyder, at du kan tage en sats på kr. 9,00 pr. km, hvis du synes, det er en mere retvisende pris for kørt kilometer.

Du skal tænke på, at de 3,70 kr kun dækker bilens pris (brændstof, forsikring, slidtage mv). Men hvad med den tid du bruger i bilen. Opkræver du den for din kunde? Indregner du den tid, du sidder i bilen, når du beregner dit tidsforbrug på en given kunde?

Hvis ikke, så overvej lige, om ikke det er det værd. For du har jo ikke mulighed for at fakturere en anden kunde for den tid, du sidder i bilen?

Det kan da godt være, at du kan besvare et telefonopkald eller to, men dine tanker vil jo dreje sig om den kunde/opgave, du er på vej ud til.

Lad os tage et eksempel:

Du er på vej til et statusmøde hos en kunde. Mødet varer 1,5 timer. Der er 30 km hver vej til mødet, og du bruger 30 minutter hver vej. Din timepris er 400,00.

 

Version 1:

Du sender en regning på mødet:

1,5 x 400,00 = 600,00

Her er der ingen dækning for kørsel, eller din egen tid i bilen.

 

Version 2:

Du sender en regning på mødet:

1,5 x 400,00 = 600,00

Kørsel (2*30km) = 60 km x 3,70 = 222,00

Opkrævningen lyder på i alt 822,00

 

Version 3:

Møde 1,5 x 400 = 600,00

Kørsel 3,70 x 60 km = 222,00

Køretid 1 x 400 km (din tid i bilen) = 400,00

Opkrævningen lyder i alt på 1.222,00

 

Kan du se forskellen?

 

Med mindre du har skrevet de 3,70 kr i din kontrakt med kunden, så kan jo tage en hvilken som helst anden pris pr km. Du kan altså indregne din timepris i den km pris du opkræver hos kunden, og ikke kun “nøjes” med statens sats. Satsen er som tidligere nævnt tiltænkt til dækning af bilens udgifter til brændstof, forsikring, slidtage mv.

Lad os igen antage at din timepris er 400,00. I gennemsnit kører du 70 km pr time, så bliver det 5,71 pr km du skal opkræve. Den pris kan du lægge oveni bilens pris på de 3,70 kr, så hedder regnestykket 9,41 kr pr km.

Min pointe er, at du skal huske at din egen tid også er noget værd. Der er mange, der ikke vil opkræve for tiden i bilen. Men du snyder kun en, og det er dig selv. Overvej om du kan tage tage en af de ovenstående modeller i brug i din forretning. Bare husk, at din tid i bilen også har en værdi.

 PS: Du kan høre mere om dette emne i Regnskabsklubbens podcast 🎧