fbpx

Du kender det godt.

Du bruger NemID til din bank, både privat og til virksomheden. Du bruger den også til din private e-boks og så videre.
Men ved du også, at du, som selvstændig erhvervsdrivende eller som virksomheds ejer, skal have et NemID med medarbejdersignatur? Ja, det hedder det altså, også selv om du ejer virksomheden.

NemID med medarbejdersignatur bruger du på virk.dk, e-boks og lignende.
Det kan være, du får brug for at rette i dine virksomhedsregistreringer – for eksempel, hvis du skal til at have medarbejdere ansat. Det kræver, at du bliver tilmeldt til a-skat, ATP med videre. Disse rettelser skal laves på virk.dk, og du skal logge ind med dit medarbejdersignatur.

Det er også vigtigt at få åbnet og registreret din virksomheds e-boks. Det er her, ganske som ved din private e-boks, at alt information fra de offentlige myndigheder kommer. Det betyder også, at hvis du ikke får åbnet og aktiveret din e-boks, så kan du gå glip af vigtig information, regninger og deadlines for indberetninger. Det er rigtig ærgerligt at komme til at skylde penge på denne baggrund. Det bliver også svært at få renter og rykkergebyrer godskrevet.

Du anmoder om medarbejdersignatur på virk.dk. Hvis du er virksomhedsejer, er det vigtigt at du får administrator rettigheder fra starten, så får du rettigheder til det meste fra første færd. Man kan tilvælge flere rettigheder efterfølgende, hvis det skulle blive nødvendigt.
Det kan også være, at du skal give en medarbejder, eller revisor rettigheder til at foretage rettelser for dig, så skal du også anmode om et medarbejder signatur, men sørg for at de kun får de afgrænsede rettigheder.

Der findes masser af god hjælp på virk.dk – brug det.
Og husk så at få bestilt det medarbejder signatur! ?