fbpx

Tager du ansvar for din virksomheds regnskab og økonomi?

Overlader du det til din bogholder eller revisor at holde styr på dit regnskab?

Eller lader du det være op til tilfældighederne om, hvordan rigets (altså din virksomheds) tilstand egentligt er?

 

I min tid som bogholder har jeg mange gange oplevet at virksomhedsejere ikke tager deres eget regnskab synderligt alvorligt – det er snarere et nødvendigt onde.
De ved at der skal betales moms 2 eller 4 gange årligt, og at der skal laves et regnskab ved årets afslutning og that’s it.
Mange gange er de dybt overraskede over hvor meget de skal betale i moms, eller er sure over, at de skal betale restskat.

Man kan undgå de udfordringer og overraskelser ved løbende at følge med i regnskabet.

Hvordan tager du ansvar for dit regnskab, når du nu ikke er uddannet inden for det – og det er jo ikke det, der var din primære årsag til at starte egen virksomhed?

Regnskabsprogram

Det første du skal gøre, er at finde et regnskabsprogram, som passer til dig og din virksomhed.

I dag findes der en lang række online/webbaserede programmer, som er intuitive og relativt simple at bruge – også for ikke regnskabsuddannede personer.

Programmerne kan ofte integreres med din virksomheds andre digitale løsninger, som for eksempel webshop, produktionsprogrammer, fragtløsninger, kasseløsninger og så videre.

Mange af programmerne kan man prøve gratis i en periode. Tjek dem ud, og vælg det program, der passer dig bedst.

Det er trods alt dit ansvar.

Lav selv dine fakturaer!

I mine øjne er det vigtigt, at du selv laver dine fakturaer eller kvitteringer til kunderne. Det giver sig selv, hvis du har en butik eller salon, hvor du selv har den daglige kontakt til kunderne. Er du håndværker, eller konsulent, så skal du som regel sende en faktura på dit arbejde efterfølgende, og det er her, jeg mener at du altid selv skal lave og sende fakturaen.

Det giver dig et godt overblik og viden om, hvad er der sendt til kunden, hvornår er det sendt, og hvornår skal de betale.

Hvis du får andre til det, ved du det ikke 100%, og det er ikke hensigtsmæssigt, i hvert fald ikke i starten. Det er dig, der kender dine produkter, det er dig der kender dine kunder, det er dit ansvar.

Opdater regnskabet løbende

Sørg for at opdatere dit regnskab løbende. Afsæt tid af hver uge eller i det mindste en gang om måneden, hvor du gennemgår og registrerer bilag.

Når du løbende bogfører dine bilag og sender regninger ud til kunderne, så holdes stakken med de ”endeløse” bilag nede. Puklen bliver ikke helt så stor. Bilagene er lettere at finde. Det bliver forhåbentligt lettere at overskue. For du skal ikke starte forfra hver gang med at huske på, hvordan er det nu jeg gør.

Når du løbende sender fakturaer til kunder, får du også løbende penge ind i banken – og det er en god ting!

Når du skal lave momsen, hvert kvartal eller hvert halve år, så har du også større klarhed over, hvor meget du skal betale i moms, og det kommer ikke som en stor ubehagelig overraskelse.

På samme måde er det når året er omme og regnskabet endeligt skal gøres op.

Så ved du også nogenlunde hvor dit resultat ligger, og hvor meget du skal beskattes af.

Når du følger det løbende, kan du også løbende ajourføre din forskudsopgørelse, og sørge for at indbetale nok i b-skatterater, så du ikke står med en stor efterskat, du skal betale til foråret.

I podcasten Regnskabsklubben kan du høre meget mere om, hvordan DU tager ansvar for DIT regnskab.